søndag 9. september 2007

Mine tanker om Ikt og læring


Kunnskapsløftet er den nye reformen i grunnskolen og videregående opplæring. Målet er at skolen skal prioritere utvikling av grunnleggende ferdigheter i alle fag. Det vil si at elevene skal lære seg å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne lese, å kunne regne, å kunne utrykke seg skriftlig og å kunne bruke digitale verktøy.

Jeg arbeider for tiden som kontaktlærer i 5. klasse. En klasse som består av 22 elever. På skolen vår har vi et datarom med 11 pc-er med tilgang til Internett. I tillegg har hvert klasserom installert en pc med tilgang til internett.

Til tider må jeg bare si at jeg har vært ganske frustrert når det gjelder undervisningen jeg har hatt i IKT. Dette fordi når klassen endelig har fått tilgang til datarommet så er det som regel ingen tilgang til internett, halvparten av maskinene virker ikke, elevene må sitte to og to foran hver pc fordi det er for lite maskiner tilgjengelig, eller det er feil med skriveren (vi har bare en skriver på datarommet).
Men jeg må også nevne at jeg har hatt en del fine timer sammen med elevene hvor de virkelig har fått utfordre seg i bruk av IKT i den ordinære undervisningen. Vi har brukt internett til faktaopplysninger om for eksempel planter, fugler og dyr. Elevene har fått bruke word til å skrive fortellinger, og de har laget søylediagrammer i excell.
Nå for tiden arbeider vi med temaet ”Kommunikasjon og sammensatte tekster”. Elevene har fått i oppgave å lage en sammensatt tekst der de skal kombinere tekst og bilde. De kan velge mellom følgende titler: a) Siste dag før skoleferien b) Den beste vennen min og c) Marsboerne kommer. Dette tror jeg kan bli veldig spennende fordi dette er nytt både for meg og elevene. Den største utfordringen blir om jeg klarer å lære elevene hvordan dette skal gjøres på pc-en fordi jeg aldri har vært med på dette før. Men vi har et håp om at dette skal gå bra.

Har ikke så veldig mye erfaring fra arbeid i skolen, men jeg har hatt en del vikartimer i tillegg til praksisperiodene mine som har gitt meg noen tanker fra praksis om forhold som fremmer eller hemmer IKT og læring.

Forhold som fremmer IKT og læring:
- Lærerens motivasjon og interesse.
- Elevene får eksperimentere og undersøke (utforskingsoppgaver osv)
- Begrepsinnlæring og ferdighetstrening. (Læreren må bruke ord og begreper som elevene forstår / lærer og elev ”snakker samme språk”)
- Konkrete mål for opplæringen.
- Skole og hjem samarbeid. Det er viktig at man får et positivt og aktivt samarbeide med hjemmet. Det er faktisk ikke alle elever som har tilgang til pc i hjemmet.
- Det er viktig at lærer har gode kunnskaper om elevene sine. For eksempel hvordan de tenker og hvordan de best lærer. (Den enkelte elevs forutsetninger)
- Læreren sørger for lærestoff og oppgaver som gir utfordringer både til sterke og svake elever, fordi den enkelte elev skal føle at han / hun lykkes og at de har en forutsetning for å mestre dette.
- Lærerens undervisning og tilretteleggelse av læringsmuligheter.
- Lærer har god kompetanse, og kan sette seg inn i og forstå elevene på deres nivå.
- Kartlegging, observasjon, samtale.
- Vurdering.
- Lærer tar hensyn til alle elever.
- Lærer bruker assistenter i klassen (elevene som forstår og er ferdig med sine oppgaver kan brukes som assistenter)
- Datarommet (god plass, elevene bør ha vær sin pc)

Forhold som hemmer IKT og læring:
- Elevenes motivasjon og interesse.
- Eleven mister mestringsfølelsen og blir frustrert.
- Læreren går for fort frem når nytt stoff skal gjennomgås.
- Eleven har ingen oppfølging fra hjemmet.
- Dårlig tilpasset undervisning.
- Lærerens undervisning og tilretteleggelse av læringsmuligheter.
- Lærerens kompetanse.
- Læreren tar ikke hensyn til alle elevene.
- Kommunikasjon, språk og språkuttrykk.
- Rammefaktorer (tid, klasserom, utstyr, klassens størrelse osv)
- Skole og hjem samarbeid.

På skolen forventes det at elevene skal innhente informasjon i bøker og på internett, og i tillegg skal en del av skolearbeidet leveres som skriftlig arbeid. Skal jeg som fremtidig lærer ta i bruk IKT i den ordinære undervisningen synes jeg det er en fordel at maskiner, utstyr og infrastruktur er lett tilgjengelig. Å være en god lærer krever god kompetanse og mange kvalifikasjoner. Derfor er lærerkompetanse en grunnleggende forutsetning for en vellykket innføring av IKT og læring i skolen. Det er lærerens yrkeskompetanse som skal sikre at kvaliteten på undervisningen er til elevens fordel.

På skolen vår er lærerne enige om at det er behov for heving av kompetansen i IKT blant lærerne som allerede i dag arbeider der. En del av lærerne har søkt om støtte til videreutdanning, men har fått beskjed om at den enkelte lærer må selv ta ansvar for sin egen utvikling og heving av kompetansen. Min mening er at alle lærerne bør få støtte til å heve kompetansen og til å videreutdanne seg.

2 kommentarer:

Norsk to og IKT sa...

Hei Hege.

Det er lett å bli frustrert når tilgangen til antall pc"er er på et minimum, og ikke minst når de ikke virker. Skal elevene bli motivert til å bruke dataverktøyet må også tilgang og utstyr være tilgjengelig og i orden til enhver tid. Jeg har opplevd at noen kommuner ikke kan oppfylle kunnskapsløftets krav om dataundervisning på grunn av mangel på utstyr.Med andre ord så er det ikke sammenheng mellom bevillinger, og mål som skolen har fra politikerne.

Hege sa...

Enig med deg Øyvind. Dette er realiteten i dagens skole, og det er beklagelig at det skal gå ut over elevene.