tirsdag 2. oktober 2007


IKT og språklig samhandling

De fleste elever har i de senere årene for lengst erobret den datateknologiske verden før de begynner på skolen. I mine praksisperioder og vikariat på skolen har jeg erfart at det å bruke pc i undervisningen har vært kjempepopulært blant elevene.

Er for tiden vikar i 5. klasse. Med tanke på IKT og språklig samhandling kan jeg nevne at vi i faget norsk har siden skolen startet i august arbeidet litt med e-post, Chat og bruk av internett i undervisningen.

Når det gjelder e-post (elektronisk brev) og Chat så har elevene opprettet kontakt med en skole på Kolbotn. Hver elev har fått tildelt en brevvenn og en venn de kan ”chatte” med Elevene synes dette er veldig spennende. På Internett har vi arbeidet med enkle emnesøk, og at elevene skal finne opplysninger på oppgitte adresser.

Etter jul skal vi begynne med brainbank learning (en videreutvikling av elektroniske ”mindmaps” som er knyttet opp mot skole og begrepslæring + mere).

Kunnskapsløftet er den nye reformen i grunnskolen og videregående opplæring. Målet er at skolen skal prioritere utvikling av grunnleggende ferdigheter i alle fag. Det vil si at elevene skal lære seg å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne lese, å kunne regne, å kunne utrykke seg skriftlig og å kunne bruke digitale verktøy.

Den nye informasjonsteknologien har skapt nye vilkår for læring. Skal jeg som lærer greie å undervise i tråd med læreplanen er det mitt ansvar å tilrettelegge for elevene slik at de blir aktive og gode brukere innenfor bruk av digitale verktøy. Her står jeg og mange andre i samme bås, fordi vi må heve vår kompetanse slik at vi kan fungere som gode veiledere for elevene.

Ingen kommentarer: