torsdag 4. oktober 2007


Mine tanker om didaktikk og integrering av IKT i norskfaget


Didaktikk handler om undervisning, og fordi det alltid vil være ulike oppfatninger om hva som er god undervisning, så vil det også eksistere ulike perspektiver på didaktikken. Planlegging er en viktig del av lærerens arbeid, og all undervisning er tilretteleggelse av læringsmuligheter for elevene.

I forbindelse med hvordan læreren skal integrere IKT i norskfaget synes jeg det vil være naturlig å legge vekt på det som har direkte med lærerens undervisningsarbeid å gjøre. For eksempel spørsmål om hvordan elevene skal arbeide med IKT og om hvordan læreren kan arbeide med å integrere IKT.

Med bakgrunn i dette synes jeg at læreren bør ta utgangspunkt i:


1. Elevenes læreforutsetninger (hvem)
Med forutsetninger menes både evner, interesser, fysisk utvikling, sosiale faktorer, arbeidsmåter og lærestoff. Alle elever har forutsetninger for å lære, men det vil alltid være slik at enkelte elever har bedre forutsetninger enn andre. Det er mange faktorer som kan spille inn på elevenes evne til å tilegne seg ny kunnskap. For eksempel; dagsformen, klassemiljø, klassens størrelse, hvor mange voksne som er til stede i klasserommet og skolemiljø.

Lærerforutsetninger
Kunnskap og innsikt er nødvendige forutsetninger for læreren. Læreren må være engasjert og motivert for å tenne interesse for det som skal læres. I tillegg må læreren ha en velutviklet evne til å formidle det som skal læres i forbindelse med integrering av IKT i norskfaget.
Læreren må huske på at elevens læreforutsetninger varierer fra person til person.


2. MÅL (hvorfor)
Målene er det elevene skal sitte igjen med av kunnskaper, ferdigheter eller holdninger etter at integreringen av IKT har blitt gjennomført. I dag er det K06 som ligger til grunn for undervisningen i grunnskolen, og det er retningslinjer derfra som er med på å forme innholdet og tema for timene.


3. RAMMEFAKTORER
Når det gjelder integrering av IKT i norskfaget så må rammefaktorene tilpasses. Rammefaktorer er forhold som begrenser læring eller gjør den mulig. Eksempler på rammefaktorer som er med på å begrense er; klasserom, tid til disposisjon, antall elever, utstyr, læremidler / hjelpemidler, antall pc-er osv, og lærerens egne ressurser, kunnskaper og verdier.


4. INNHOLD (hva)
Faginnholdet er det integreringen av IKT i norskundervisningen skal handle om, og hvordan dette velges å tilrettelegges. For eksempel innføring i word, osv.


5. LÆREPROSESSEN (hvordan)
Denne faktoren beskriver læringsaktivitetene og hvordan læreren velger å legge til rette den enkelte elevs møte med integreringen av IKT i norskundervisningen. Det er viktig å huske på at den praktiske gjennomføringen har mye å si for resultatet. Arbeidsmåten går både på hva læreren gjør og hva elevene gjør. For eksempel hvilke tanker har læreren for læreprosessen? Hva skal elevene gjøre? Hva skal læreren gjøre? Kan elevenes egne erfaringer trekkes inn i undervisningen? Eventuelt hvordan og hvorfor?


6. VURDERING
Å vurdere har mange aspekter, og det er mange hensyn å ta. Vurderingsordningen må tilpasses opplæringen.

Vil til slutt bare nevne at jeg synes elevene bør få konkrete oppgaver hvor integreringen av IKT blir en naturlig del av undervisningen i faget norsk. Den nye læreplanen gir læreren mange føringer på hva elevene skal kunne innenfor IKT. Integrering av IKT i norskfaget tar tid, og det er den pedagogiske sammenhengen norskfaget og IKT settes inn i som er avgjørende for læringsutbyttet til elevene.

Ingen kommentarer: