Å integrere IKT i norskfaget handler om å koble sammen fagkunnskap og IKT –ferdigheter, for deretter å sette dette inn i en didaktisk sammenheng.
For mange lærere kan dette bli en stor utfordring. Dette fordi den nødvendige kompetansen i bruk av IKT ikke er på plass. Det kan derfor bli vanskelig for læreren å se hvor og hvordan en kan koble dette sammen med de norskfaglige emnene. I følge kunnskapsløftet er IKT i undervisningen kommet for å bli. Å være en god lærer krever god kompetanse og mange kvalifikasjoner. Derfor bør lærerne utvide sin kompetanse og åpne for ny tenking og undervisningsmetoder.
Jeg mener at det å ta i bruk IKT i norskundervisningen er med på å skape variasjon i undervisningen, gir gode muligheter for differensiering, er godt egnet til spesialundervisning, fremmer konsentrasjonsevnen, gir tilgang til oppdatert informasjon og imøtekommer skolen og samfunnets kompetansebehov.
Men jeg mener det er viktig å huske på at IKT ikke er en undervisningsmetode, men et hjelpemiddel.
Vil bare avslutte med å si at nøkkelen til hvordan en skal få IKT til å bli en naturlig del av undervisningen i norskfaget ligger i hånden til læreren.
2 kommentarer:
Her forteller du godt om ”naturlig” bruk av IKT i norskfaget.
Når det gjelder "naturlig bruk av IKT i norskfaget" så er det så mye mere man kunne ha gjort, men det får jeg komme tilbake til i eventuelt fagtekst 3.
Legg inn en kommentar